Mesures extraordinàries en matèria de recursos humans

Mesures extraordinàries en matèria de recursos humans 150 150 Roger Sales

Benvolgudes i benvolguts,

Atès la situació d’extrema excepcionalitat en que es troba el país i la previsible declaració avui de l’Estat d’Alarma per part del Consell de Ministres i avançant-nos a les necessitats en que hores d’ara ja es troba el nostre Hospital, i elevades consultes al Comitè d’Empresa que ha incorporat esmenes, ahir es van aprovar amb caràcter d’urgència per part del president del Consell de Govern i de conformitat amb les previsions estatutàries els següents acords:

1. Autoritzar al Comitè Executiu de Crisi COVID 19, a la Direcció General, a les Direccions Corporatives, a les Direccions Executives, als Directors de Servei i als Gestors i Caps d’Àrea, en ares a donar resposta a les necessitats assistencials vinculades a la situació d’emergència de salut pública de la malaltia per coronavirus (COVID-19), de conformitat amb l’establert a l’article 59 de la Llei 55/2003, de l’Estatut Marc a qualsevol de les següents accions:

  • Denegar, quan sigui necessari per raons de cobertura del servei, la concessió de dies de lliure disposició, vacances, permisos, llicències, dies d’assumptes pròpies, amb l’única excepció dels permisos dels delegats de prevenció o de les hores sindicals per reunions convocades per la direcció i que es sol·licitin a partir de la data d’adopció del present acord.
  • Respecte als dies de lliure disposició, vacances, permisos, llicències, dies d’assumptes pròpies, i que s’haguessin sol·licitat amb anterioritat a la data d’adopció del present acord amb l’única excepció dels permisos dels delegats de prevenció, notificar de forma immediata la possibilitat que aquests quedin en suspens i que quan sigui necessari per raons de cobertura del servei, aquests podran ser anul·lats.
  • Poder modificar els horaris, torns i d’altres condicions substantives de treball en el cas que voluntàriament no s’obtingui el compromís professional per tenir les dotacions professionals necessàries per cobrir tots els contingents, adaptant les jornades de treball i descansos dels professionals afectats d’acord amb les necessitats assistencials del centre i el pla de contingència previst, que podrà establir altres mesures de caràcter organitzatiu. Això inclou la jornada ordinària i complementària d’atenció continuada, els torns de treball, el treball en dissabtes i dies festius, els descansos diaris, setmanals i les vacances.

2. Apel·lar al compromís professional en ares a la cobertura dels mòduls d’atenció continuada dels nivells 1, 2 i del nou nivell 3 d’Urgències, així com les necessitats de plantes d’hospitalització, unitat de cures intensives i qualsevol altre dispositiu, amb independència del seu torn, especialitat, i d’altres aspectes i que en tot cas, haurà de respectar la idoneïtat de les competències professionals per poder desenvolupar un determinat lloc de treball i que serà valorat pel/per la referent directiu/va corresponent.

3. Per a l’improbable supòsit que, de conformitat amb la crida al compromís efectuada en el precedent acord, no s’aconseguís efectuar la cobertura dels mòduls d’atenció continuada dels nivells 1, 2 i del nou nivell 3 d’Urgències, així com les necessitats de plantes d’hospitalització, unitat de cures intensives i qualsevol altre dispositiu, el Comitè Executiu de Crisi COVID-19 podrà mobilitzar a qualsevol professional amb independència del seu torn, especialitat, i d’altres aspectes i, en tot cas, amb respecte a la idoneïtat de les competències professionals per poder desenvolupar un determinat lloc de treball, i podrà ser destinat a qualsevol dispositiu assistencial essencial.

4. Les autoritzacions contingudes als precedents ACORDS es limitaran estrictament a l’àmbit objectiu i temporal per a l’execució de les actuacions necessàries per a fer front als esdeveniments produïts i satisfer les necessitats sobrevingudes relacionades amb l’emergència de salut pública produïda per la malaltia per coronavirus en l’àmbit del CCSPT i te una vigència, vinculada al manteniment de la situació excepcional d’emergència sanitària, susceptible de revisió en coherència amb la situació epidemiològica de cada moment.

5. Facultar a la Direcció General, la Direcció de Recursos Humans, la Direcció d’Economia i Serveis o la Presidència del Comitè de Crisi COVID-19 per a que qualsevol d’ells, de forma indistinta, pugui dictar les disposicions internes necessàries de desenvolupament dels precedents.

Les mesures especials previstes en aquests Acords no podran afectar el personal en situació de permís per maternitat, o llicència per risc durant l’embaràs o risc durant la lactància natural.

Aquests acords quedaran subjectes a qualsevol adaptació que pogués derivar-se de la declaració d’alarma que el Govern d’Espanya ha anunciat que aprovarà en Consell de Ministres extraordinari en data 14 de març de 2020.

També en els propers dies es podrà preveure que davant d’una situació de força major, el Comitè Executiu de Crisi COVID-19 del CCSPT, la Direcció General o la Direcció de Recursos Humans pugui determinar l’obligatorietat de la realització d’hores extraordinàries per part dels professionals contractats a temps complet o temps parcial no supeditades al límit de les 80 hores anuals, tal com preveuen els arts. 35.3 i 12.4.c) del Real Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel que s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels Treballadors i permetre la contractació de professionals sanitaris a través de la modalitat de durada determinada i de caràcter eventual per circumstàncies de la producció o qualsevol altre que sigui necessària en funció dels esdeveniments.

Els precedents acords, atesa la urgència indubtable, són immediatament efectius sense perjudici que s’hagi de donar compte al Ple del Consell de Govern a la propera sessió que es celebri.

L’aposta institucional és la d’apel·lar al compromís professional i a la mobilització voluntària de professionals com la millor manera d’afrontar una situació de crisi d’emergència fins ara desconeguda.

És en moments com aquests en que la història ens posa davant reptes fins ara no coneguts quan posa a prova la fortalesa del sistema i on cal demostrar la nostra vocació de servei públic i el nostre compromís amb els ciutadans.

Des del Comitè de crisi COVID-19, la Direcció General i la Presidència, volem agrair a tots els professionals la seva dedicació, implicació i compromís en aquests difícils moment. També la de la representació social que en tot moment s’ha fet càrrec de la gravetat de la situació i ha pres el seu rol de corresponsabilitat i treballa de forma proactiva per fer front a aquesta greu situació.