
De la creació de circuits
https://www.tauli.cat/blogs/hospitalitzacio-domicili/wp-content/uploads/sites/12/2020/05/coronavirus-Catsalut.png 420 280 Eva A. Sánchez Martos Eva A. Sánchez Martos https://www.tauli.cat/blogs/hospitalitzacio-domicili/wp-content/uploads/sites/12/2019/07/ESanchez.jpgEs difícil posar en marxa un servei sanitari. Més si s’ha de fer en 48h, en plena pandèmia, amb la pressió de facilitar que el Sistema Sanitari no es col·lapsi i a tres kilòmetres de la base, que és l’hospital.
Resulta un gran esforç i és molt important fer-ho amb molt de sentit comú. Per això teníem una coordinadora vinculada a la direcció de l’Hospital de Sabadell i al CatSalut i amb molta experiència. Estic parlant de l’Elisenda Carrau. Es podria dir, en argot cinematogràfic, que va ser una gran facilitadora, per a tots nosaltres, i que va ser en tot moment l’enllaç o millor dit el cordo umbilical amb “El Sistema”.
Tothom, des de caps de servei fins el últim professional incorporat a la Unitat de Hospitalització a Domicili, van posar de la seva part perquè el nou hospital donés sortida a les necessitats assistencials de les poblacions del Vallès Occidental que depenen de l’Hospital Parc Taulí de Sabadell o no.
D’aquesta manera vam disposar de personal de dietètica i cuina. Vam tindre servei de neteja. Magatzem va muntar un “Ikea” en les plantes. Oximesa va instal·lar bombones d’oxigen i el seu personal venia a mobilitzar-les quan trucàvem. Farmàcia portava medicació a les 18h i es portava els contenidors de mostres de PCR a laboratori. Les analítiques sortien al matí amb el cotxe del Cap de medicina, el Dr Solà, que tornava amb allò que mancava per les pròximes hores ja fossin xeringues d’extracció, agulles o medicació.

La nit: Metge de trauma, Infermeria, Administratiu i Seguretat
El trasllat dels pacients es feia des de diferents hospitals de la zona, seguin unes necessitats i gestionat per la central de CatSalut. Vam començar a rebre pacients de l’Hospital de Sabadell i les seves poblacions de referencia però també de Terrassa, Rubí, Sant Cugat, del Maresme, d’Igualada…

Recepció de pacients
La sol·licitud d’ interconsultes amb psiquiatria, dermatologia o infeccioses es feien via telèfon pel metge de Hospitalització a Domicili i en els casos especials de forma presencial.
Cada dia, en el torn de nit, es preparava la medicació de tot el dia amb la finalitat de detectar els fàrmacs que faltaven i tindre temps per fer-los arribar des de l’hospital. En cada torn i abans de la seva administració les estudiants d’infermeria la repassaven.
En les habitacions que quedaven buides, s’obrien les finestres i no es netejaven fins 24h després amb la finalitat de rebaixar la carrega viral de l’espai. Com deia Cristina ,una de les netejadores, “estem acostumades a combatre microbis més resistents als productes de neteja, aquest virus es mor amb llegiu”.

Identificació de pacients.
Sistema per evitar errors
Serveis Socials es va incorporà en les últimes setmanes i van aportar la possibilitat de vídeo conferencies dels pacients amb els familiars, la resolució de situacions socials difícils, pares o mares que quedaven sols i no volien arribar a casa i trobar-se amb la casa buida perquè la parella era morta.

Sempre una dintre i una fora

Teresa i Natàlia abans d’entrar a l’habitació del pacient
Al matí els residents i els metges passaven visita als pacients i es feien canvis en els tractaments abans de les 16h, a temps de que l’auxiliar de farmàcia vingués.

Dr Mujal en passe de visita

Equip mèdic
Si havia un desajust en el circuit era el personal assistencial, el cap mèdic o Elisenda qui endreçava el circuit.
De aquesta manera vam crea un estoc de tractaments específics que més d’una vegada ens va treure de mancances o una analítica ,fora d’hora, va sortir camí de laboratori gracies al professional que anava a una reunió.

Estoc creat

La nevera de l’habitació

Medicació per pacient
Una tarda ens vam quedar sense paracetamol, farmàcia no arribava i Elisenda ens va dir ” ara vinc!” i 30 minuts més tard disposaven de gairebé 1kg de paracetamol…no va caldre demanar més en un mes.
Tothom feia la seva feina i les que s’anaven presentat per les circumstancies.

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip

Equip
Vam viure una situació vital i professional molt extrema.Vam intentar donar una resposta eficient i eficaç en tot moment. Sabem que la situació no ens va permetre fer la nostra feina com ens agrada fer-la. Per això vull fer arribar a tothom les nostres disculpes sinó vam aconseguir el nostre objectiu com esperaven.
Vam fer circuits que no hauríem volgut fer mai. Estic parlant d’aquells pacients que es van complicar i vam traslladar a urgències. De aquells circuits de pacients que van haver d’anar a acomiadar-se d’una parella o un fill .
- Categoria:
- Novetats

Eva A. Sánchez Martos
Graduada en Infermeria per la UAB. Tinc un Màster en Cardiologia i un altre en Cirurgia Vascular per la UB. M'he format com a investigadora en l' I.I..S. I.Carlos III i he liderat molts projectes de recerca com l'estudi EMIRTHAD sobre l’incompliment terapèutic. Porto trenta anys millorant com a infermera. Fa vint anys que vaig ajudar al naixement de la Hospitalització a Domicili al Parc Taulí.
Totes les entrades de: Eva A. Sánchez Martos3 comentaris
Comments are closed.
Invisible
Els “informàtics” també van fer una bona feina treballant de dilluns a diumenge (normalment fan de dilluns a divendres de 8-17h) de 7h del matí a 2h de la matinada, dormint poques hores i tornant a començar. Sense torns.
Els invisibles.