Comunicació i llenguatge

Comunicació i llenguatge van agafats de la mà. Primer, ha de néixer la necessitat de comunicar-nos, per després desenvolupar el llenguatge.

L’infant necessita ser mirat, escoltat i interpretat per l’interlocutor; ha de percebre que el que comunica és important. Els adults hem de ser bons intèrprets de les seves mirades, de la seva actitud, dels seus gestos, de les seves paraules i també dels seus silencis per tal d’atendre i comprendre què ens vol comunicar.

És important afavorir el context d’experiències comunicatives per tal que els infants puguin practicar i adquirir el llenguatge interactuant amb l’entorn. Aquestes oportunitats de desenvolupament comunicatiu han d’estar presents en els seus contextos naturals, ja sigui a casa, al parc, a l’escola, etc.

Cadascuna de les vivències del dia a dia, com ara a l’hora d’esbarjo, en els hàbits i rutines, en el temps del joc, explicant contes, cantant cançons, fent manualitats, anant a llocs com la platja, la granja... pot ser una oportunitat per a interactuar amb l’infant i potenciar la comunicació i el llenguatge.

Jocs

Jocs

Classifiquem en grups semàntics i ampliem vocabulari bàsic

Necessitem joguines d'animals, menjars, vehicles, robes, firetes...que tingueu per casa i plafons visuals per classificar cada joguina amb la seva família de paraules.
 

 

 

Juguem amb targetes
i consolidem el vocabulari

 

El domini de vocabulari és un dels nostres objectius més importants: més vocabulari implica més facilitat d'ajuntar paraules i de formar frases, per passar posteriorment a la narració.

Juguem amb targetes
de vocabulari

 

Treballem el vocabulari amb targetes combinat amb un joc d'atzar de torns dels que no impliquen pensar. Expliquem com ho podem fer evitant que l’infant s’avorreixi.

 

Construcció de la frase
amb targetes i un joc d'atzar

Treballem la construcció de la frase de manera divertida combinant un joc d'atzar i targetes d'accions.

 

 

 

 

Adquisició del verb
amb targetes i un joc d'atzar

El verb és molt important perquè és aquella paraula de la frase que ens marca l’acció. Us proposem treballar l’adquisició dels verbs jugant amb targetes d'imatges d'objectes combinat amb un joc d'atzar.

 

 

Adquisició de vocabulari
i funcions executives: joc de cartes Dobble

Les funcions executives són les habilitats necessàries per adquirir qualsevol aprenentagte: memòria, planificació, flexibilitat, presa de decisions ...
El joc del Dobble ens ofereix la possibilitat de treballar molt vocabulari, discriminació visual, atenció, reflexes...

 

Funcions executives i evocació i accés al lèxic amb el joc Qui falta?

L’evocació de conceptes i l'accés al lèxic ens permeten comprovar si l’infant té adquirit el vocabulari necessari per poder construir comunicació.

Necessitem joguines petites o fitxes de qualsevol joc que tinguem per casa i gots per tapar.

Endevinem i consolidem el domini de vocabulari bàsic

Treballem llenguatge amb els infants que ja dominen bastant el vocabulari. Jugarem a endevinar. Necessitem joguines d’animals, menjars, vehicles, robes, firetes... que tingueu per casa; nosaltres donarem pistes i l’infant haurà d’endevinar quina joguina d’entre totes heu triat.

 

 

Contes

Contes

 

 

 

Expliquem el conte del Tabalet amb suport visual

Com podem explicar el conte del 'Tabalet' amb el suport visual d’un monogràfic per tal de poder facilitar la comprensió i l’expressió del llenguatge.

Expliquem la llegenda de Sant Jordi

És sabut que La llegenda de Sant Jordi és un dels contes preferits de tots els nostres nens i nenes.
En aquest vídeo us mostrem diferents maneres d’explicar-lo utilitzant diversos materials de què podem disposar a casa.
El nostre desig és que agafeu idees i us ho passeu d’allò més bé explicant el conte amb els vostres fills i filles.

 

Dibuix

Dibuix

 

Informació i consells per a mares i pares

Informació i consells per a mares i pares

 

Tríptics