Epidemiologia, Millora Assistencial i Cronicitat
- Sobre l’àrea
- Grups
L’àrea de recerca d’Epidemiologia, Millora Assistencial i Cronicitat està constituïda per un grup multidisplicinar de professionals de la Corporació (Hospital de Sabadell, Albada Centre Sociosanitari, Atenció Primària i Sabadell Gent Gran).
Presenta diferents línies de treball, com l’atenció al malalt crònic o fràgil, la millora de processos assistencials, la millora de la qualitat de vida, la satisfacció, adherència al tractament, estudis cost-efectivitat, estudis eficàcia, estudi de malalties prevalents i de problemes de salut considerats prioritaris.
L’objectiu de l’Àrea és potenciar i generar informació epidemiològica que millori la salut de la població des de diferents abordatges científics. Millorar els resultats d’assistència sanitària i els processos assistencials. Desenvolupar i innovar pràctiques i models organitzatius que permetin millorar els processos assistencials. Tot això, per poder donar resposta a la població de referència amb una atenció sanitària i social de qualitat.
Els professionals sanitaris que formen part de la línia han publicat en revistes nacionals i internacionals, participen com a investigadors principals o investigadors col·laboradors en diferents projectes de recerca. Treballen activament amb altres organismes institucionals com la xarxa assistencial de Manresa, Mútua de Terrassa, Universitat Autònoma de Barcelona, entre d’altres. Diferents grups participen en els Centres d’investigació Biomèdica en Xarxa (CIBER). CIBER de Salut Pública i CIBER de Malalties Respiratòries i amb la Xarxa d’Investigació en Serveis de Salut en Malalties Cròniques (REDISSEC).
Línies estratègiques de l’àrea
- Estudi de l’impacte d’infeccions per COVID-19 i altres pandèmies.
- Millora de l’atenció al pacient crònic.
- Avaluació i cures d’infermeria.
- Qualitat, seguretat i traçabilitat del pacient atès pels serveis sanitaris.

Grup A7G1 – Recerca Farmàcia Clínica
Nivell d’acreditació: Grup associat
El grup de recerca de farmàcia clínica neix de la necessitat de donar visibilitat a l’activitat científica de l’equip de professionals que componen el Servei de Farmàcia. El nostre és un servei transversal que dóna suport a la resta de serveis clínics i això ens dóna una visibilitat àmplia i extensa de la farmacoterapia en diferents grups poblacionals. En termes de recerca i desenvolupament de projectes, l’equip de farmàcia té experiència en l’estudi d’utilització de diferents grups farmacoterapèutics i de la seva aplicació en pacients amb patologia diversa. La visió transversal de l’equip permet la participació multidisciplinària en estudis implicant diferents nivells assistencials. No obstant això, el nostre equip té coneixement ampli en assajos clínics independents, la qual cosa aporta qualitat en l’elaboració de protocols i planificació d’estudis propis.
El grup participa en societats del territori com la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC), nacionals com la Societat Espanyola de Farmàcia Hospitalària (SEFH) i internacionals com la European Association of Hospital Pharmacist (EAHP).
Línies d’Investigació
- Atenció Farmacèutica en pacients d’edat avançada i fràgils.
- Atenció Farmacèutica en pacient crònic: VIH i Esclerosi Múltiple.
- Avaluació de la utilització de fármacs en diferents àmbits i pacients.
- Característiques clíniques i farmacològiques de pacient amb COVID.
Composició del grup
Mònica Gómez Valent (Cap de grup)
Personal investigador doctor
- González Navarro, Manuela
- López Rico, Irene
- Quesada Vilaseca, Mariela del Carmen
- Redondo Capafons, Susana
Predoctoral
Personal investigador no doctor
- Del Estal Jiménez, Jorge
- Gonzalo Esteve, Inés
- López Garcia, Belén
- Ortonobes Roig, Sara
- Soriano Gutiérrez Laura
Professionals de suport
- Alvarados Ríos, Candy Verónica
- Cruel Niebla, Miquel
- Morales Teso, Ana
Professionals associats
- de Castro Julve, María
- Fernández Molina, Sandra
- Florit Sureda, Marta
- Oliver Cervelló, Maria
- Ramos Rodriguez, Javier
- Rovira Medina, Teresa
- Redondo Capafons, Susana
- Soler Blanco, Núria

Grup A7G2 – Avaluació de serveis assistencials
Nivell d’acreditació: Grup consolidat
L’objectiu del nostre grup és conèixer i aprofundir en la investigació en l’àmbit dels serveis sanitaris, avaluant la pràctica clínica de les malalties o procediments més predominants dins la població per millorar la presa de decisions i avaluar les necessitats de la població per millorar resultats en totes les besants clíniques, socials i de qualitat de vida. Per aquest motiu, el nostre grup té com a centre de la recerca facilitar la innovació en la investigació dels serveis de salut incorporant la perspectiva de la població a tots els processos assistencials.
El nostre grup està format per un equip de professionals multidisplicinar (metges i infermeres), epidemiòlegs, clínics (de diferents especialitats mèdiques i del servei de prevenció.
Línies d’Investigació
- Estudi i anàlisi de la seguretat del pacient en els processos assistencials.
- Promoció i educació de la salut en la població general i en professionals sanitaris.
- Avaluació de la qualitat assistencial i dels processos hospitalaris.
- Epidemiologia del VIH.
Composició del grup
Gemma Navarro Rubio (Cap de grup)
Personal investigador doctor
- Campadabal Delgado, Anna
- Cirera i Perich, Miquel
- Epelde Gonzalo, Francesc Daniel
- Gené Tous, Emili
- Gómez Gamboa, Encarnación
- Lleal Custey, Marina
- Selva Olid, Anna
- Solanich Valldaura, Teresa
Predoctorals
- Peña Garcia, Pilar
Personal investigador no doctor
- Augé Ruiz, Anna
- Bonet López, Esther
- Chiner Oms, Fabio
- López López, Pilar
- Peña García, Pilar
- Sánchez Pérez, Eva
- Sicilia Mira, Marina
- Valenzuela Mújica, M. Pau
Professionals associats
- Farrero Roma, Josep
- Guillamon Toran, Laura
- Macarron Gómez, Begoña
- Payés Peich, Mónica
- Seda Paz, Manel
- Serrano Fuentes, Rosa

Grup A7G4 – Grup de recerca infermera
Nivell d’acreditació: Grup emergent
L’11 de novembre de 2017 l’I3PT va acreditar, com a grup associat, el Grup de Recerca en Infermeria (GRItauli).Es tracta d’un Grup obert que vol incorporar a tots aquells professionals de la CSPT que desenvolupen activitats de recerca en cuidats infermers i facilitar (a través de la informació, la formació i el suport) la recerca. L’objectiu principal del nostre grup és promoure la recerca de qualitat en cuidats infermers en la CSPT i en un termini molt curt de temps hem aconseguit que en la nostra institució la recerca desenvolupada per infermeres adquireixi una nova visibilitat.
Línies d’Investigació
- Intervencions complexes i innovació en cures.
- Resultats en salut i perspectiva de gènere.
- Atenció a les persones fràgils, depenents i vulnerables.
Composició del grup
Ester Risco Vilarasau (Cap de grup)
Personal investigador doctor
- Bullich Marín, Ingrid
- López Parra, Maria
- Montaña Peironcely, Montserrat
- Sianes Gallen, Mònica
- Subirana Casacuberta, Mireia
Predoctorals
- Fernández Moreno, Inmaculada
- García Montero, Mónica
- Gil Méndez, Ana
- González Rodríguez, Eva M.
- Placeres Gago, Ángeles
- Puig Calsina, Salut
- Sánchez Martos, Eva Angeles
- Tomás Melero, Gemma
- Zamora Carmona, Francesc
Personal investigador no doctor
- Alcaraz Busqueta, Fina
- Avila Soriano, Estefania
- Costa Gil, Pilar
- Costa Ventura, Helena
- Forero Giraldo, Maria Camila
- Garrido Domínguez, Montserrat
- Gómez Córdoba, Sonia
- Gonzalez Maldonado, Sònia
- González Navarro, Mireia
- Guerrero Urbano, Marta
- Jové Ponseti, Esther
- Martinez Domene, Laura
- Navarrete Reyes, Laura
- Ortiz Caballero, Patricia
- Ortiz Parrilla, Maria Teresa
- Pomares Steiner, Norma
- Sant Cereda, Marina
- Santé Roig, Montse
- Sota Costa, Marina
Professionals associats
- Bonet López, Esther
- Liesa Torre-Marin, Anna
- Selvas Martínez, Montserrat

Grup A7G7 – Medicina Materno-Fetal
Nivell d’acreditació: Grup associat
El grup de recreca en Medicina Materno-Fetal (MMF) està format per un conjunt de professionals del Servei de Ginecologia i Obstetrícia, especialitzats en la MMF.
La MMF ha emergit com una àrea de desenvolupament específic dins de l’Obstetrícia, el propòsit de la qual és implementar estratègies de predicció, diagnòstic i tractament d’un conjunt de condicions que afecten l’embaràs i que posen en risc la salut de la mare, el fetus o de tots dos.
En les darreres dècades ha sorgit un especial interès en el fetus, fet que ha originat un gran avenç en la investigació en aquest àmbit, sustentat en gran mesura per un avenç tecnològic important de les tècniques d’imatge com l’ecografia i les tècniques genètiques, com l’estudi de l’exoma o l’estudi indirecte del DNA fetal lliure en sang materna.
Aquests avenços han ajudat a configurar una nova especialitat mèdica multidisciplinària que considera el fetus com un pacient individual i en relació amb la seva mare, establint-se tractaments profilàctics, terapèutica mèdica directa, intervencions guiades per ecografia, cirurgies obertes i fetoscòpiques.
Línies d’Investigació
- Insuficiència placentària
- Prematuritat
- Diagnòstic prenatal i tècniques genètiques
- Diabetis i altres endocrinopaties de la gestació
- Psiquiatria perinatal
Composició del grup
Montserrat Comas Rovira (Cap de grup)
Personal investigador doctor
- Lesmes Heredia, Cristina
- López Fernández, Gemma
Postdoctorals
- Pina Pérez, Silvia
Personal investigador no doctor
- Canet Estevez, Yolanda
- Cochs Cosme, Belén
- Costa Pueyo, Jordi
- Martí Malgosa, Laia
- Moreno Baró, Anna
- Rodellar Merino, Laura
- Toledo Mesa, Laura
- Zamora Lapiedra, Marc

Grup A7G8 – Recerca Biomèdica en Ginecologia
Nivell d’acreditació: Grup associat
El grup de Recerca Biomèdica en Ginecologia és un equip multidisciplinar format per especialistes en ginecologia i patologia. La recerca que duen a terme és translacional, ja que està orientada a avaluar de quina manera els avenços obtinguts són aplicats a la seva pràctica clínica.
El grup focalitza la seva recerca en projectes clínics relacionats amb patologia i cirurgia ginecològiques com, per exemple, les disfuncions del sòl pelvià, l’endometriosi, la miomatosi uterina, els quists annexals, alteracions cavitat uterina, les malalties del tracte genital femení baix, així com també en projectes clínics de càncers ginecològics (ovari, endometri, vulva i mama) i l’endocrinologia reproductiva i esterilitat funcional.
Actualment, el grup col·labora en projectes multicèntrics amb grups d’investigació dels hospitals Bellvitge i hospital Vall Hebron.
Línies d’Investigació
- Estudi d’estratègies no invasives per a l’abordatge de disfuncions del sol pelvià
- Detecció precoç, diagnòstic i tractament de càncers ginecològics
- Estudi de l’endocrinologia reproductiva i esterilitat funcional de la dona
Composició del grup
Montserrat Mestre Costa (Cap de grup)
Postdoctorals
- Garcia Grau, Emma
- Mestre Costa, Montserrat
Personal investigador no doctor
- Alberch Camprubí, Eva
- Caravaca Nieto, Elisabeth
- Costa Canals, Laura
- Donoso Dorado, Laia
- Gómez-Lavín Fernández, Lucía
- Guil Miret, Marta
- Katrib Katrib, Anna
- Morillas Oliveras, Bibiana
- Pijuan Panadès, Núria
- Pubill Soler, Josep
- Pujo Saccatuma, Marta
- Reques Llanos, Armando
- Rojas Torrijos, Mireia
- Ruiz Murillo, Raquel




